Jak radzić sobie z krytyką?

Krytyka to rzecz, która boli chyba każdego. Zwłaszcza, gdy nie jest to tzw. krytyka konstruktywna, pobudzająca do działania, tylko właśnie niesprawiedliwa, krzywdząca. Nie mamy też wpływu na to, jak ludzie nas postrzegają, co o nas myślą i co mogą o nas powiedzieć. Choć to trudne, to jednak warto spróbować to po prostu zaakceptować i pamiętać, że opinia innych o nas nie stanowi tego, jakimi jesteśmy ludźmi. O tym bowiem świadczą nasze czyny. Gdy jednak przyjdzie nam się zmierzyć z krytyką, to może przydać się kilka praktycznych porad:

1. Zrozumieć perspektywę drugiego człowieka – czasami warto pochylić się nad tym, czy osoba, która nas właśnie skrytykowała, nie miała gorszego dnia, nie była czymś zdołowana lub zwyczajnie miała… trochę racji. Lepiej więc nie zawsze od razu odpowiadać atakiem, a za to wysłuchać innych i spróbować zrozumieć to, co chcieli nam przekazać.

2. Spóźniona reakcja – nie zawsze warto od razu reagować na usłyszaną krytykę. Czasami lepiej ochłonąć, uspokoić się. Złapanie dystansu pomoże sformułować kontrolowaną odpowiedź – powiemy lub napiszemy to, co chcemy, a nie tylko to, co dyktują nam emocje.

3. Uważaj, kto Cię krytykuje – ważne jest to, aby osoba, która ocenia Twoje działania, naprawdę miała doświadczenie w tym co mówi. Nie prowadzi swojego biznesu, a krytykuje Twój? Ma problemy w swoim związku, a ocenia Twój? To właśnie przykłady na to, że nie każdą krytykę należy brać sobie do serca.

4. Krytyka na pewno dotyczy Ciebie? – zanim w emocjach będziemy szykować ripostę na ocenę innych, warto zastanowić się, czy dotyczy ona na pewno naszej osoby. Bo być może za daną krytyką kryje się nie to, że jesteśmy beznadziejni, tylko to, że można było/by było zrobić coś lepiej.

5. Nie ignoruj każdej krytyki – czasami bowiem może być właśnie konstruktywna i dostarczy cennej wiedzy o nas samych, na temat naszego zachowania. Kompletne zamykanie się na ocenę innych sprawi, że zaczniemy myśleć o sobie, że jesteśmy nieomylni. A takie przekonanie może nas zmienić z czasem w osobę autokratyczną.

6. Przyznać się do błędu – jeśli okaże się, że druga strona miała rację, warto przyznać, że popełniliśmy jakiś błąd. To normalne – wszyscy popełniamy błędy i nie zawsze trzeba brać to osobiście do siebie.

7. W jaki sposób jesteś krytykowany i za co? – nie bez znaczenia jest sposób, w jaki jesteśmy krytykowani i za co. Jeśli ktoś nie przebiera w słowach, chce wyrównać jakieś stare rachunki, a jego jedynym celem jest nas pogrążyć, to jest krytyka destruktywna, a gdy mówi spokojnie, przedstawia rzeczowe argumenty, wynikające z troski – konstruktywna.

8. Szanuj innych tak, jak oni Ciebie – nie warto przejmować się krytyką tych, co nie szanują Ciebie i tych, których Ty nie szanujesz.

9. Poznaj samego siebie i zaakceptuj – to świetne rozwiązanie, aby poradzić sobie z krytyką. Znajomość swoich mocnych i słabych stron sprawi, że łatwiej będzie nam zmierzyć się z negatywnymi opiniami i nie zaburzy za bardzo naszego dobrego samopoczucia. Taki dystans do samego siebie, zaakceptowanie własnych słabości będzie niczym wentyl bezpieczeństwa.

Ludzie zawsze będą oceniać innych. Taka jest bowiem nasza natura. Ale nie zawsze warto od ich krytyki uzależniać swoje życiowe wybory. Spójrzmy na siebie z dystansem i róbmy swoje!

 

 



Autor: Kadra Oaza | Opublikowano: 2017-07-10 |