Czy można uzależnić się od suplementów diety?

Zaburzenie równowagi organizmu

Sięganie po preparaty witaminowe „na zapas” lub ich stosowanie przez dłuższy czas może zaburzyć równowagę naszego organizmu. Możemy w ten sposób doprowadzić np. do witaminozy lub hiperwitaminozy, czego efektem będzie cały szereg nieprzyjemnych objawów, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia – np. za duża dawka witaminy E wpłynie negatywnie na układ pokarmowy, a witaminy A spowoduje ociężałość i utratę apetytu. Zaburzenie równowagi organizmu to jeden z efektów ubocznych. Kolejnym może być … uzależnienie.

Dzień bez suplementu diety to … dzień stracony

Choć może wydawać się to zaskakując, to jednak zawarte w suplementach diety witaminy mogą uzależniać fizycznie i psychicznie. Przykładem tej pierwszej opcji jest chociażby nadmiar witaminy B, który objawia się biegunkami i innymi dolegliwościami układu pokarmowego, a także zaburzoną koordynacją ruchów i drętwieniem kończyn. Z kolei uzależnienie psychiczne objawia się tym, że zaczynamy wierzyć w to, że tylko przyjęcie danego preparatu poprawi naszą cerę czy nastrój, pomoże w koncentracji itd. I tak wpadamy w sidła nałogowego przyjmowania różnych suplementów diety i przekonanie, że są one najlepszym rozwiązaniem na trudności w pracy czy w życiu. Można to nawet porównać do efektu placebo. Kiedy jesteśmy już na etapie przyjmowania preparatów w większej ilości i od dłuższego czasu, to ich odstawianie powinno przebiegać powoli, aby nie wywołać gwałtownej reakcji organizmu.

Rozsądne korzystanie

Suplementy diety wymyślono po to, aby nam pomagały w różnych przypadkach chorobowych. Sęk w tym, aby korzystać z nich w sposób rozsądny. Czerwona lampka powinna nam się zaświecić już w momencie ich kupowania. Pierwsza rzecz, jaką wówczas warto sprawdzić to to, czy dany preparat przeszedł badania kliniczne. A jeśli bierzemy więcej niż jeden suplement diety, to z kolei znaczenie będzie miała ilość składników, jakie zawierają. Trzeba wówczas uważać, aby nie przedawkować maksymalnych dawek dobowych.

Nie tylko suplementacja

Warto również pamiętać o tym, że przyjmując tylko i wyłącznie suplementy diety na odchudzanie nie schudnie się. Bo potrzebna jest jeszcze właściwa dieta oraz trening. Podobnie sytuacja będzie wygląda w przypadku preparatów dedykowanych problemom skórnym, z włosami czy paznokciami. Tu również będzie miało jeszcze znaczenie, to jak się odżywiamy, jakie kosmetyki stosujemy i czy chodzimy na jakieś dodatkowe zabiegi. I mimo wszystko lepiej jednak temat zażywania suplementów skonsultować z lekarzem, który oceni, jakie suplementy i w czym mogą nam faktycznie pomóc.

Partnerzy